Науково-практичний коментар до ст. 11 Сімейного кодексу України
Стаття 11. Врахування звичаїв при вирішенні
судом сімей-
них спорів
1. При вирішенні сімейного спору суд за
заявою заінте-
ресованої сторони може врахувати місцевий
звичай, а та-
кож звичай національної меншини, до якої
належать сто-
рони або одна з них, якщо вони не суперечать
вимогам
цього Кодексу, інших законів та моральним
засадам сус-
пільства.
1. Визначний український юрист, громадський
і держав-
ний діяч Кость Левицький називав звичай мірою народного
світогляду.
За словами академіка Станіслава
Дністрянського, звичай
не має тієї сили, якою наділене державне
право, але усе-та-
ки має життєву внутрішню силу, оскільки
містить авторитар-
ну марку народу.
Як писав М. Чубатий, звичаєве право є збором юридичних
норм, котрі виникають, розвиваються і
набирають сили в
житті народу незалежно від закону і без
санкції законодавчої
влади, лише внаслідок загального
переконання про потребу
підчинятися їм.
В українській науці ідеї звичаєвого права
традиційно по-
в\’язувались з національною і державною
самобутністю Украї-
ни. Спільними зусиллями кількох поколінь
українських вче-
них-юристів зібрані та досліджені правові
звичаї українського
народу. Українське звичаєве право, зокрема
стосовно регулю-
вання сімейних відносин, має глибоке
коріння. Тому зустріч
Візантії з Україною, як зазначав Олекса
Воропай, не було зу-
стріччю бідного з багатим. Візантія
принесла нам свою куль-
туру, а не культуру взагалі.
2. Визнання звичаю засобом регулювання
сімейних відно-
син викликало спротив. Аргументом для цього
було викорис-
тано статтю 92 Конституції України,
відповідно до якої ви-
ключно законами України визначаються основи
шлюбу, сі-
м\’ї, охорони дитинства, материнства,
батьківства.
Проте між статтею 92 Конституції України та
статтею 11
Сімейного кодексу немає протиріччя. Стаття
11 СК не стосу-
ється основ шлюбу та сім\’ї. Крім того, до
врахування звичаю
скеровує сам закон.
Такі заперечення – результат відсутності
інформації як
про звичаєве право взагалі, так і про те,
що до звичаю відси-
лає і Кодекс торговельного мореплавства
України, і новий
Цивільний кодекс України.
За узгодженістю із нормами закону звичаї
поділяються на
три види:
1) ті, що утверджують закон;
2) ті, що суперечать закону;
3) ті, що діють нарівні з законом, не
перетинаючись з ним.
Перший вид звичаю став одночасно юридичним
законом,
відповідно цей закон виріс із звичаєвого
права.
Як описує Юрій Гошко, у 1728 р. у м.
Самборі судом розгля-
далась справа, викликана скаргою Івана
Синця на Івана
Снігура, який пообіцяв видати дочку заміж,
але пізніше не до-
тримав слова, виправдовуючи свій вчинок
тим, що після
згоди дочка відмовилася вийти за нього
заміж. Суд засу-
див Снігура на 24 години тюрми, зобов\’язав
повернути Син-
цю усі витрачені кошти, сплатити штраф та
судові витрати.
Як бачимо, за звичаєвим правом не можна
було нікого при-
силувати до шлюбу. У разі відмови від шлюбу
на батька,
оскільки він був учасником згоди, могла
бути накладена не
лише кара, а й відшкодування витрат.
Можна сміливо стверджувати, що норма статті
31 СК
Заручини має суто українське звичаєве
коріння.
У 1587 р. війтівський суд села Чуква
розглядав скаргу Мару-
сі Жмудської на свого чоловіка. Суд
прокоментував цю спра-
ву так: Коли цей Федір брав її за жінку,
обіцяв бути добрим
господарем. Вона повірила, але він почав
пропивати своє май-
но, погорджує нею і не хоче мати її за
жінку. Суд зобов\’я-
зав, щоб Федір сплатив їй 50 злотих,
повернув майно, яке да-
ла їй мати, – і вона вільна.
В іншому випадку Самбірський міський суд
оголосив жін-
ку вільною, оскільки чоловік залишив її
вагітною, робив у
домі колотнечі.
Таке правдиве народне право проявилося
згодом у зако-
нодавстві про можливість розлучення на
підставі рішення
світського суду.
3. Якщо звичай суперечить закону, він не
може мати пра-
вового значення. Однак, оскільки звичаї
надзвичайно живу-
чі, їх не можна скасувати нормою закону.
Загнані в підпілля,
звичаї не можуть вмерти відразу, а деякі не
вмирають ніколи.
Так, сплата калиму за наречену була в СРСР
складом злочи-
ну, але навіть кримінальна відповідальність
не змогла цього
звичаю скасувати. Не була знищена і полігамія,
хоча досить
суворо каралася законом.
У 1999 р. було зареєстровано шлюб між М. та
3. Зареєстрований
згодом шлюб М. із П. не може вважатися
дійсним, оскільки су-
перечить статті 25 СК. Та обставина, що
полігамія відповідає
національній традиції кримських татар та
інших мусульман,
які проживають в Україні, не може його
легалізувати.
4. Третю групу звичаїв складають ті, ніша
чинності яких
не заповнена законом. Саме до них
відноситься стаття 11 СК.
Оскільки, наприклад, сплата калиму за
наречену українсь-
ким законом не заборонена, з того, хто
зобов\’язався передати
його батькам нареченої, але не передав,
обумовлена грошова
сума може бути стягнута на підставі рішення
суду як на-
слідок урахування судом звичаю національної
меншини, що
проживає в Україні.
5. Конвенція про права дитини у статті 5
зобов\’язує держа-
ви-учасниці поважати місцеві звичаї щодо
відповідальності
за дитину, щодо прав та обов\’язків
управляти і керувати нею.
6. Визнання звичаю регулятором сімейних
відносин поси-
лює арсенал захисту, даючи можливість
охопити звичаєвим
регулюванням ту сферу сімейних відносин,
яка обійдена зако-
ном та договором.
Leave a Reply