Науково-практичний коментар до ст. 419 Кримінального кодексу України
Стаття 419. Порушення статутних правил несення прикордонної служби
1. Порушення статутних правил несення прикордонної служби особою, яка входить до складу наряду з охорони державного кордону України,-
карається триманням у дисциплінарному батальйоні на строк до двох років або позбавленням волі на строк до трьох років.
2. Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, що спричинило тяжкі наслідки,-
карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років.
1. Об\’єктом злочину є порядок несення прикордонної служби.
2. Об\’єктивна сторона злочину передбачає дію або бездіяльність у вигляді порушення правил несення прикордонної службиПорушеннями правил несення прикордонної служби можуть бути визнані; а) вчинення дій, що прямо забороняються військовослужбовцю, який перебуває в прикордонному наряді (відхилення від маршруту чи залишення місця несення служби, якщо це не пов\’язано з надзвичайними обставинами, вживання алкогольних напоїв, сон на посту, розкладання багаття чи демаскування себе іншим способом, безпідставне застосування зброї, самостійне відключення сигналізаційних комплексів чи окремих їх ділянок, а також їх інформаційних табло або радіолокаційних станцій, відволікання від несення служби, давання згоди на перетинання державного кордону сторонніми особами тощо); б) невиконання або неналежне виконання дій, що забезпечують охорону державного кордону (неуважний огляд місцевості, невжиття заходів до затримання порушників державного кордону або залишення без належної охорони затриманих осіб, недотримання правил застосування зброї або правил маскування тощо).
Незаконне перетинання державного кордону військовослужбовцем, який входить до складу наряду по охороні державного кордону України, кваліфікується за сукупністю злочинів, передбачених ст. ст. 331 і 419, а незаконне надання службовою особою ПВ, яка входила до складу наряду по охороні державного кордону України, дозволу на перетинання державного кордону України – за ст. ст. 27 і 331, 419 і 423 (424).
3. Суб\’єктом злочину є військовослужбовець, який входить до складу наряду з охорони державного кордону України. Таким нарядом визнається група озброєних прикордонників, що виконують наказ по охороні державного кордону України.
Початок і кінець перебування в складі такого наряду визначається моментом отримання наказу на охорону державного кордону і доповіддю про повернення з наряду.
У ПВ існують різні види нарядів (\”Дозор\”, \”Секрет\”, \”Заслін\”, \”Пост спостереження\”, \”Тривожна група\”, \”Розвідувально-пошукова група\”, \”Пост технічного спостереження\”, \”Рухливий прикордонний пост\”, наряд по сигналізації і зв\’язку тощо), у т.ч. спеціальних нарядів на КПП (наряд по перевірці документів, по оглядутранспортних засобів та вантажів, по супроводженню транспортних засобів, наряд біля трапа судна, наряд біля шлагбаума, \”Дозор\” тощо). Суб\’єктом цього злочину може бути військовослужбовець, який входить до будь-якого із нарядів, завданням яких є охорона державного кордону.
Прикордонні наряди звичайно виділяються зі складу ПВ. Проте, законодавство України не виключає, що суб\’єктом розглядуваного злочину може бути військовослужбовець ЗС, а якщо Головнокомандувачем Збройних Сил України буде прийнято відповідне рішення – то й представник іншого військового формування.
Особа, яка виконує обов\’язки прикордонної служби, у т.ч. пов\’язані з організацією несення прикордонної служби, але не входить до складу наряду з охорони державного кордону України (начальник застави та його заступники, начальник КПП), не є суб\’єктом цього злочину. За певних обставин вчинене такими особами діяння, що посягає на встановлений порядок організації прикордонної служби, кваліфікується за ст. ст. 423-426.
4. Суб\’єктивна сторона злочину характеризується умислом або необережністю.
5. Тяжкі наслідки є кваліфікуючою ознакою злочину. До тяжких наслідків належать вторгнення на територію України озброєних формувань, вчинення ворожих дій іноземними суднами щодо українського узбережжя, українських підводних та надводних об\’єктів, напад їх на прикордонну заставу, на дипломатичне представництво України чи консульську установу України в іноземній державі, провезений значної партії зброї чи інших предметів контрабанди поза пунктами прикордонного контролю, загибель людей, заподіяння їм тяжких тілесних ушкоджень, якщо це не викликалось умовами необхідної оборони, затримання злочинця або крайньої необхідності, знищення чи пошкодження інженерних споруд, інших важливих об\’єктів державної власності тощо.
Leave a Reply