Науково-практичний коментар до ст. 149 Господарського кодексу України

Науково-практичний коментар до ст. 149 Господарського кодексу України

Стаття 149. Використання природних ресурсів суб\’єктами господарювання
 
1. Суб\’єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього Кодексу та інших законів.
2. Кабінет Міністрів України забезпечує державний облік природних ресурсів, що належать до державної власності, перебувають в управлінні Автономної Республіки Крим та належать до комунальної власності і можуть використовуватися у господарській діяльності.
Коментар:
1. Використання природних ресурсів здійснюється на праві власності та праві природокористування. Особливості реалізації повноважень власника природних ресурсів суб\’єктами господарювання викладені у ст. 150, а повноважень природокористувача – у ст. 151 даного Кодексу. Зазначені статті деталізують норми екологічного законодавства щодо господарюючих суб\’єктів, а основи використання природних ресурсів у цілому визначено в Законі України \”Про охорону навколишнього природного середовища\”.
Так, ст. 38 Закону України \”Про охорону навколишнього природного середовища\” передбачає, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, – на пільгових умовах.
До природних ресурсів загальнодержавного значення належать: а) територіальні та внутрішні морські води; б) природні ресурси континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони; в) атмосферне повітря; г) підземні води; д) поверхневі води, що знаходяться або використовуються на території більш як однієї області; е) лісові ресурси державного значення; є) природні ресурси в межах територій та об\’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення; ж) дикі тварини, які перебувають у стані природної волі в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, інші об\’єкти тваринного світу, на які поширюється дія Закону України \”Про тваринний світ\” і які перебувають у державній власності, а також об\’єкти тваринного світу, що у встановленому законодавством порядку набуті в комунальну або приватну власність і визнані об\’єктами загальнодержавного значення; з) корисні копалини, за винятком загальнопоширених.
Законодавством України можуть бути віднесені до природних ресурсів загальнодержавного значення й інші природні ресурси.
До природних ресурсів місцевого значення належать природні ресурси, не віднесені законодавством України до природних ресурсів загальнодержавного значення.
2. Державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.
Згідно зі ст. 17 Закону України \”Про охорону навколишнього природного середовища\” Кабінет Міністрів України має такі компетенції у галузі охорони навколишнього природного середовища: а) здійснює реалізацію визначеної Верховною Радою України екологічної політики; б) забезпечує розробку державних цільових, міждержавних і регіональних екологічних програм; в) координує діяльність міністерств, відомств, інших установ та організацій України у питаннях охорони навколишнього природного середовища; г) встановлює порядок утворення й використання Державного фонду охорони навколишнього природного середовища у складі Державного бюджету України та затверджує перелік природоохоронних заходів; д) встановлює порядок розробки та затвердження екологічних нормативів, лімітів використання природних ресурсів, скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, розміщення відходів; е) встановлює порядок визначення збору та його граничний розмір за користування природними ресурсами, забруднення навколишнього природного середовища, розміщення відходів, інші види шкідливого впливу на нього; є) приймає рішення про організацію територій та об\’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення; ж) організує екологічне виховання та екологічну освіту громадян; з) приймає рішення про зупинення (тимчасово) діяльності підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, в разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища; и) керує зовнішніми зв\’язками України в галузі охорони навколишнього природного середовища.
Облік кількісних, якісних, інших характеристик природних ресурсів, обсягів, характеру, а також режимів їх використання, їх економічна та інша оцінка здійснюються у формі ведення кадастрів природних ресурсів. У нашій державі здійснюється ведення земельного, водного, лісового та інших видів кадастрів, що передбачено, відповідно, Земельним, Водним, Лісовим кодексами та іншими нормативно-правовими актами.

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code